این ترجمه مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

هدف از مقاله‌ی حاضر بررسی و مرور تحقیقات موجود بوده، و ما بر اساس این مرور، تحقیقات را از نظر تعاریف مفهومی، چارچوب‌های نظری استفاده شده، روش‌های آماری بکار رفته، تعداد کشورهای مطالعه شده، و سرانجام بحث در مورد محدودیت‌ها و جهت‌گیری‌های تحقیقی آینده مورد بررسی قرار می‌دهیم.

چکیده     جهانی شدن ذات کسب و کار در قرن بیست و یکم را تغییر داده است (Doh et al. in Bus Ethics Q 20(3):481–۵۰۲, ۲۰۱۰). با بین‌المللی شدن فزاینده‌ی شرکت‌های چند ملیتی، نیاز به پرداختن به اخلاق بازاریابی بین‌المللی پدیدار می‌شود (Carrigan et al. in Int Market Rev 22(5):481–۴۹۳, ۲۰۰۵). با توجه به تنوع محیط‌ها و فرهنگ‌ها، مسائل اخلاقی فراوان بوده و پیچیده هستند (Iyer in J Bus Ethics 31(1):3–۲۴, ۲۰۰۱). درک اخلاق بازاریابی بین‌المللی برای دانشگاه‌ها و پژوهشگران دانشگاهی مهم و حیاتی است. این مقاله یک مرور ادبیات تحقیق (از سال ۱۹۶۰ تا ۲۰۱۳) مطالعه‌ی اصول اخلاقی در بازاریابی بین‌المللی می‌باشد. به منظور توسعه‌ی یک بررسی جامع و فراگیر از مقالات، ما موضوعاتی نظیر مشکلات اخلاقی، فلسفه‌های اخلاقی، و فرهنگ و اصول اخلاقی را بررسی و مررو می‌نماییم. ما همچنین در مورد روال‌های روش‌شناسی که در اصول اخلاقی بازاریابی بین‌المللی استفاده می‌‌شوند بحث می‌کنیم. محققین و پژوهشگران به طور یکسان و مساوی می‌توانند از این تحقیق در مورد اصول اخلاقی بازاریابی بین‌المللی به منظور بحث در مورد این پدیده استفاده نموده و متعاقباً به سمت تحقیقات آینده هدایت گردند.
واژگان کلیدی     اصول اخلاقی. بازاریابی. بازاریابی بین‌المللی. اصول اخلاقی بازاریابی بین‌المللی
مقدمه
اهمیت اصول اخلاقی بازاریابی بین‌المللی به دلیل از بین بردن موانع تجاری، پدیدار شدن شرکت‌های چند ملیتی، و جهانی شدن بازارها توجه زیادی را به خود جلب نموده است (Leonidou et al. 2010; Iyer 2001; Carrigan et al. 2005). هر چقدر شرکت‌های بیشتری کسب و کار خود را به صورت بین‌المللی گسترش دهند، اخلاق و شیوه‌های اخلاقی تبدیل به موضوعات عمده‌ی مورد علاقه هم در حلقه‌های دانشگاهی و هم در گروه‌های متخصصین می‌شوند. بدون شک، بازاریابی بین‌المللی حوزه‌ای است که در آن اغلب سوالاتی درباره‌ی اصول اخلاقی مطرح می‌گردد زیرا شرکت‌های بیشتر و بیشتری عملیات خود را به بازارهای خارجی که از نظر فرهنگی، ارزش‌ها، هنجارها، رفتارها، قانون، و مقررات متفاوت هستند گسترش می‌دهند (Murphy and Laczniak 1981; Alsmadi and Alnawas 2012). رفتار تجاری که در یک فرهنگ اخلاقی تلقی می‌شود ممکن است در فرهنگی دیگر به صورت غیراخلاقی در نظر گرفته شود. بنابراین، این برای بازاریابان بازاریابی بین‌المللی مهم است که درک نمایند چرا این انحراف وجود دارد. بازاریابان بازاریابی بین‌المللی باید به خوبی روشن شوند و نباید به منظور درک شیوه‌های اخلاقی بازاریابی بین‌المللی متکی بر درک خود از شیوه‌ها و قضاوت‌های اخلاقی که در داخل کشور استفاده می‌گردند باشند. هنگام انجام کسب و کار در خارج از کشور، اصول اخلاقی باید بر مبنای میان فرهنگی درک شوند زیرا رفتارهای اخلاقی از کشوری به کشور دیگر و از فرهنگی به فرهنگ دیگر تغییر می‌کند. برای مثال، وقتی که در مورد مشکلات اخلاقی بحث می‌کنیم، Armstrong and Sweeney (1994) دریافتند که مدیرانی از هنگ کنگ مشکلات اخلاقی کمتری را به طور متناوب در سازمان، صنعت و کشور خاص خود مشاهده می‌نمایند و نسبت به مدیران استرالیایی اهمیت کمتری برای آنها دارد. این یافته‌ها همچنین نشان می‌دهند که فرهنگ مدیر بیشترین تأثیر را در درک مشکلات اخلاقی دارد.
Smith (1995) چنین استدلال نمود که ما هم اکنون در “عصر اخلاق” زندگی می‌کنیم، که به موجب آن انتظارها از بازاریابان تغییر نموده و مصرف کنندگان تعلیم دیده‌تر شده و بهتر آگاه می‌باشند. علاوه بر آن، ظهور رقبای جدید، به ویژه از بازارهای در حال ظهور، مجموعه‌ی جدیدی از چالش‌ها در انجام کسب و کار خارج از کشور را ایجاد نموده است. برخی از چالش‌ها در رسیدن به یک اجماع عمومی در مورد اصول اخلاقی در بازاریابی از فقدان بحث‌های فلسفی یک‌شکل در چیستی “خوب” و “اخلاقی” و اینکه آیا “خوب” و “اخلاقی” دارای معنا و تفسیر یکسانی هستند یا نه ناشی می‌شود (Carrigan et al. 2005). با توجه به اینکه تصمیم‌گیری اخلاقی بسیار پیچیده است، Sheth et al. (1988) عنوان نمودند که “پژوهشگران بازاریابی به قول معروف گناهکار کاملاً صادقانه اظهار داشته‌اند که آنها صادقانه متوجه نمی‌شدند که کارها و اقداماتشان احتمالاً می‌تواند مشکلات اخلاقی به وجود آورد.” امروزه، چنانکه حوزه‌ی بازاریابی بین‌المللی مفاهیم اخلاقی قوی‌تری را توسعه می‌دهد، بازاریابان بین‌المللی در می‌یابند که چشم‌پوشی از شکاف اخلاقی بین چیزی که جامعه انتظار دارد و چیزی که پژوهشگران بازاریابی ارائه می‌دهند دشوار است (Laczniak 1993; Carrigan et al. 2005). پژوهشگران به طور فعال معضلات پیش روی بازاریابان بین‌المللی وقتی که با اصول اخلاقی بازاریابی در موقعیت‌های میان فرهنگی سر و کار دارند را مورد تحقیق و پژوهش قرار می‌دهند (Rawwas et al. 1995; Singhapakdi et al. 1999; Carrigan et al. 2005). اگرچه تحقیق در زمینه‌ی اصول اخلاقی بازاریابی بین‌المللی در دو دهه‌ی اخیر افزایش یافته است، فقدان یک درک جامع از این موضوع در حال رشد احساس می‌شود. بنابراین، اکنون وقت انجام یک بررسی پیشرفته‌ی ادبیات تحقیق در مورد اصول اخلاقی بازاریابی بین‌المللی می‌باشد.
هدف از مقاله‌ی حاضر بررسی و مرور تحقیقات موجود بوده، و بر اساس این مرور، با تحقیقات را از نظر تعاریف مفهومی، چارچوب‌های نظری استفاده شده، روش‌های آماری بکار رفته، تعداد کشورهای مطالعه شده، و سرانجام بحث در مورد محدودیت‌ها و جهت‌گیری‌های تحقیقی آینده مورد بررسی قرار می‌دهیم. به منظور به انجام رساندن این اهداف، ما مقالاتی را از سال‌های ۱۹۶۰ تا ۲۰۱۳ از مجلات مختلف مرور می‌کنیم. ما سال ۱۹۶۰ را به عنوان یک نقطه‌ی شروع برای مرور خود انتخاب کرده‌ایم زیرا اولین مجله‌ای که اصول اخلاقی بازاریابی را پوشش داد مجله‌ی بازاریابی در اوایل دهه‌ی ۱۹۶۰ بود. با این حال، این حوزه به راستی در اواخر ۱۹۸۰ به علت ظهور کسب و کار بین‌المللی و بازاریابی بین‌المللی پدیدار شد.
ما از طریق مرور و ارزیابی وضعیت فعلی تحقیق در مورد اصول اخلاقی بازاریابی بین‌المللی و با مشخص کردن جاهایی که شکاف وجود دارد و مطرح کردن فرصت‌هایی برای تحقیقات آینده در ادبیات تحقیق مشارکت می‌کنیم.
بقیه‌ی مقاله به این صورت سازماندهی شده است. اولین بخش در مورد رویکرد روش‌شناختی در تحقیقات اصول اخلاقی بازاریابی بین‌المللی بحث می‌کند. دومین بخش مروری کوتاه از فرآیند دنبال شده در انتخاب مجلات را ارائه می‌دهد. سومین بخش در مورد تعاریف، مفاهیم، و نظریه‌ها در تحقیقات اصول اخلاقی بازاریابی بین‌المللی بحث می‌کند. چهارمین بخش در مورد موضوعات برجسته‌ی مورد بحث گفتگو می‌نماید. پنجمین بخش در مورد کشورهای مطالعه شده در تحقیقات اصول اخلاقی بازاریابی بحث می‌کند. ششمین بخش روش‌های آماری استفاده شده در تحقیق برای اصول اخلاقی بازاریابی بین‌المللی را مورد بحث قرار می‌دهد. بخش نهایی بحث و گفتگو، محدودیت‌ها، و تحقیقات آینده را ارائه می‌دهد.

شاید این مقاله هم به دردتان بخورد  بازاریابی کارآفرینانه در SME ها نقش مؤسس – کارآفرین

International Marketing Ethics: A Literature Review and Research Agenda

Abstract Globalization has changed the nature of business in the twenty-first century (Doh et al. in Bus Ethics Q 20(3):481–۵۰۲, ۲۰۱۰). With the increased internationalization of multinational corporations, the need to address international marketing ethics arises (Carrigan et al. in Int Market Rev 22(5):481–۴۹۳, ۲۰۰۵). Given the diversity of environments and cultures, ethical issues are numerous and complicated (Iyer in J Bus Ethics 31(1):3–۲۴, ۲۰۰۱). The understanding of international marketing ethics is critical to academics as well as practitioners. This paper is a literature review (1960s through 2013) of the study of ethics in international marketing. In order to develop a comprehensive review of articles, we review topics such as ethical problems, moral philosophies, and culture and ethics. We also discuss the methodological procedures that are used in international marketing ethics. Researchers and practitioners alike can use this research on international marketing ethics to discuss the phenomena and subsequently lead to future work research.

این ترجمه مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

درباره احسان رضایی

سفارش ترجمه آنلاین خدمات ترجمه مقاله isi به صورت فوری کاهش هزینه و زمان در سفارش ترجمه آنلاین

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *