جهت‌گیری بازار و رابطه‌ی بین جهت‌گیری کارآفرینانه و عملکرد SME ها

این ترجمه مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

عنوان فارسی مقاله: تأثیر جهت‌گیری بازار به عنوان یک متغیر میانجی در رابطه‌ی بین جهت‌گیری کارآفرینانه و عملکرد SME ها

عنوان انگلیسی مقاله: The effect of market orientation as a mediating variable in the relationship between entrepreneurial orientation and SMEs performance

 

 

مقدمه
در مالزی، شرکت‌های کوچک و متوسط (SMEs) از سه زیربخش تشکیل شده‌اند: کسب و کار عمومی (خدمات)؛ تولید؛ و کشاورزی. در این زمینه، SME ها بر اساس سه معیار تعریف می‌شوند: شرکت‌های خُرد، شرکت‌های کوچک و شرکت‌های متوسط کوچک. شرکت‌های خُرد به عنوان شرکتی با عایدی فروش سالیانه‌ی ۲۵۰ هزار RM تعریف می‌شوند، و کمتر از ۵ کارمند تمام وقت دارند. شرکت‌های کوچک به عنوان شرکتی با عایدی فروش سالیانه‌ی ۲۵۰ هزار RM تا کمتر از ۱۰ میلیون RM تعریف می‌شوند، و دارای حداقل ۵ و حداکثر ۵۰ کارمند تمام وقت هستند.

در همین حال، شرکت‌های کوچک و متوسط بر اساس عایدی بین ۱۰ تا ۲۵ میلیون RM تعریف می‌شوند، و بین ۵۱ تا ۱۵۰ کارمند تمام وقت دارند. در نتیجه، SME ها نشان دهنده‌ی ستون فقرات اقتصاد محلی در مالزی هستند، و SME ها به عنوان موتور محرکه‌ی رشد اقتصادی فراتر از توسعه‌ی صنعتی مالزی به رسمیت شناخته می‌شوند. برای مثال، SME ها ۹۹٫۲ درصد از همه‌ی کسب و کارهای ایجاد شده را تشکیل می‌دهند، و در ۳۲ درصد از GDP واقعی، و ۱۹ درصد از صادرات سهیم هستند. با اینکه SME ها یک موجودیت مهم رشد اقتصادی در بسیار از کشورها هستند، سهم SME ها در اقتصاد مالزی در مقایسه با کشورهای صنعتی و سایر کشورهای در حال توسعه نسبتاً کم است.

شاید این مقاله هم به دردتان بخورد  بازاریابی کارآفرینانه در SME ها نقش مؤسس – کارآفرین

برای مثال، SME ها در سنگاپور و تایلند به ترتیب در ۴۹ درصد و ۳۸ درصد از GDP کشور سهم دارند در مقایسه با سهم ۳۱ درصدی SME ها برای مالزی. به منظور پاسخ به رکود اقتصادی در سال ۲۰۰۹، دولت مالزی سیاست‌ها و ابتکارات مختلفی را برای تحریک فعالیت‌های SME آغاز نمود. در پایان جولای سال ۲۰۱۰، ۶۵ درصد از بودجه‌ی ۱۵٫۶ میلیارد RM از طریق دو بسته‌ی محرک که توسط دولت مالزی معرفی شده بودند به SME ها تخصیص پیدا کردند، که دولت از طریق این مدل اقتصادی جدید ۷۹۰۰۰ سودمند شد و به دهمین طرح مالزی این اولویت داده شد تا پتانسیل در دسترس SME ها را رها کند. در نتیجه، انتظار می‌رفت که رقابت‌پذیری SME ها افزایش یافته و نسبت به محیط در حال تغییر کسب و کار انعطاف‌پذیر شوند. یک تحقیق مطالعه‌ی موردی که توسط بانک مرکزی مالزی در سال ۲۰۰۳ انجام شد ۱۰ عامل موفقیت حیاتی و مسائل مشترک SME های مالزیایی را شناسایی نموده است.

از میان عوامل موفقیت حیاتی شناسایی شده عواملی از جمله جهت‌گیری کارآفرینانه و جهت‌گیری بازار وجود داشتند. همچنین این عوامل به عنوان عناصر مهم ایجاد رقابت‌پذیری جهانی در میان SME ها در مالزی شناخته شدند. مسئله‌ی بنیادی چگونه موفق شدن SME ها است. در پاسخ به این پرسش، مطالعات تحقیقی قابل توجهی عوامل مهم برای عملکرد SME ها را شناسایی کرده‌اند. برای مثال، توضیح می‌دهند که رابطه‌ی بین جهت‌گیری کارآفرینانه و عملکرد شرکت قابل توجه است، اما جهت‌گیری بازار نیز نقش مهمی را در ارتقاء عملکرد SME ها بازی می‌کند. تحقیقات قبلی در مورد جهت‌گیری بازار و عملکرد شرکت اغلب با استفاده از مقیاس‌های اندازه‌گیری MARKOR و MKTOR در اروپا و آمریکای شمالی اعتبارسنجی شده‌اند؛ و احتمال زیادی دارد که تفاوت فرهنگی سازمان‎ها بر کاربردپذیری آن در زمینه‌ی مالزی تأثیرگذار باشد.

شاید این مقاله هم به دردتان بخورد  بازاریابی کارآفرینانه در SME ها نقش مؤسس – کارآفرین

همانطور که اشاره شد جهت‌گیری کارآفرینانه (EO) با برخی فرهنگ‌ها نسبت به فرهنگ‌های دیگر سازگارتر است، و ارزش‌های فرهنگی با توانایی یک جامعه در توسعه‌ی یک EO قوی جمع خواهد شد. به علاوه، نشان داده شد که مقیاس‌های جهت‌گیری بازار توسعه داده شده در یک کشور می‌تواند احساسات جهت‌گیری بازار در کشور دیگر را مبتلا کند. در این رابطه، ساختار جهت‌گیری کارآفرینانه‌ی مختلف و مقیاس عملکرد شرکت صنایع مختلف نیز می‌توانند از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشند. به منظور به انجام رساندن این شکاف، آیتم‌های مرتبط از جهت‌گیری کارآفرینانه، جهت‌گیری بازار، مقیاس‌های عملکرد SME ها اقتباس و تلفیق شده‌اند.

به علاوه، ما به جهت‌گیری بازار به عنوان یک متغیر میانجی در رابطه‌ی بین جهت‌گیری کارآفرینانه و عملکرد SME ها می‌پردازیم. در این مطالعه، جهت‌گیری کارآفرینانه به گرایش مدیریت ارشد یک شرکت برای انجام اقدام ریسکی (مخاطره‌آمیز)، نوآور بودن و فعال بودن مربوط می‌شود. از سوی دیگر جهت‌گیری بازار می‌تواند با ارضاء نیازهای مشتری و با تسهیل به اشتراک گذاری اطلاعات رقیب و هماهنگی میان کارکردی عملکرد شرکت را بهبود بخشد. این رویکرد مناسب‌تر است و بر روی شرکت‌های کوچک تأکید می‌کند تا شرکت‌های بزرگ.

این ترجمه مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

درباره احسان رضایی

سفارش ترجمه آنلاین خدمات ترجمه مقاله isi به صورت فوری کاهش هزینه و زمان در سفارش ترجمه آنلاین

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *